Z několika důvodů byste v zimě neměli jezdit s prázdnou nádrží.
Někteří odborníci radí v zimě naplnit nádrž „až po okraj“ / koláž My s fotografiemi pixabay.com
V souvislosti s benzínem existuje poměrně kontroverzní otázka – názory odborníků se liší v tom, zda je nutné v zimě tankovat plnou nádrž. Někteří tvrdí, že je to v zimě nutné, zatímco jiní ujišťují, že to nyní není nutné.
V zimě kvalitní benzin obvykle nezamrzá, protože jeho teplota musí klesnout pod hranici 70 °C, aby k tomu došlo. Hrozí však, že na dně nádrže v blízkosti benzinového čerpadla je voda, která může i při mírném mrazu zamrznout a pak „zabalit“ sítko benzinového čerpadla. Z tohoto důvodu benzín neprojde a motor nenastartuje.
Je možné natankovat plnou nádrž v zimním období?
Podle některých odborníků by se měla nádrž zcela naplnit právě v zimě, aby se zabránilo výskytu kapaliny na dně nádrže. Argumentují tím, že pokud je v nádrži málo benzinu, v důsledku činnosti benzinového čerpadla se rychleji zahřívá a objevuje se kondenzace. A voda pak klesá ke dnu, protože je těžší než palivo. Stejní odborníci tvrdí, že právě natankování plné nádrže benzinu pomůže tomuto problému předejít, protože kondenzát se jednoduše nebude mít kde shromažďovat.
Potřebujete v zimě plnou nádrž
Jiní odborníci tvrdí, že tepelné čerpadlo není schopno palivo příliš ohřát a vyvolat velké množství kondenzace. Navíc upozorňují, že většina moderních automobilů má spíše plastové než kovové nádrže na benzin a kondenzace na plastu je mnohem menší než na kovu. Podle nich se v zimě může v nádrži objevit minimální množství kondenzátu a je jedno, zda je plná nebo poloprázdná.
Více kondenzátu se údajně objevuje na jaře a na podzim, protože v tomto období dochází k častějším změnám teplot a vzduch je sám o sobě vlhký. V zimě však teplota zůstává většinou pod bodem mrazu a vlhkost vzduchu je nízká. Nádrž není uzavřený systém, přijímá vzduch z okolí, takže v ní může docházet ke kondenzaci.
Někteří motoristé zároveň uvádějí argumenty, kterými vysvětlují, proč nelze natankovat plnou nádrž automobilu. Motoristé upozorňují na řadu nevýhod, které s sebou nese naplnění nádrže až po okraj:
- Plnění po okraj údajně způsobuje, že se více benzinu odpařuje.
- Vůz se stává těžším, což snižuje jeho reakce a zvyšuje spotřebu paliva.
Pokud je navíc vůz maximálně vytížen, hrozí riziko, že benzín odčerpají zloději.
Proč byste v zimě nikdy neměli jezdit s prázdnou nádrží
V zimě mají automobily mnohem vyšší spotřebu paliva než v jiných ročních obdobích – přibližně o 20 %. Je to způsobeno řadou faktorů:
- Provoz topení, ohřívačů, klimatizace.
- Používání zimních pneumatik (jsou těžší než letní pneumatiky).
- Vozidlo se hůře pohybuje, zejména kvůli sněhu.
Často je třeba auto před rozjezdem zahřát – a to je také další spotřeba benzinu. Proto byste v zimě neměli jezdit s prázdnou nádrží – můžete si myslet, že to k čerpací stanici „stihnete“, protože jste to dokázali na jaře, v létě nebo na podzim, a pak budete zklamaní. Auto se může velmi rychle zastavit a vy budete muset požádat o pomoc.
Jak natankovat plnou nádrž benzinu v zimě
Někteří majitelé aut se bojí tankovat až po okraj, protože se domnívají, že mohou udělat chybu a palivo začne vytékat. Pro plnou nádrž benzinu je klíčové správné zasunutí pistole. V nádrži by měla být pouze její „hubice“. Pak stačí požádat pokladní, aby nádrž zcela naplnili. Jakmile je auto zcela „nakrmeno“, spustí se senzor a benzín přestane vytékat. Poté stačí pistoli vyjmout a vrátit ji na místo.
Lze natankovat plnou nádrž benzinu v zimě
V zimě není možné natankovat 100% plnou nádrž. Tato „kontraindikace“ existuje proto, že může nastat problém kvůli rozdílům teplot a tlaků ve válci: když teplota klesá, plyn se stlačuje a když stoupá, rozpíná se. Proto byste v zimě neměli tankovat plnou nádrž: když auto s plnou nádrží vjede z chladu do teplé garáže, plyn se rozpíná, spustí se nouzový přetlakový ventil a proud tohoto typu paliva se dostane pod auto.
Dříve My napsal, co znamená šipka na ukazateli stavu paliva.